Pot Viapori ry

Suomenlinnassa sijaitseva työhuone Pot Viapori on Pot Viapori ry:n toiminnan ydin. Yhdistys perustettiin vuonna 1972. Sen toiminnan tavoitteeksi määriteltiin: "Keraamisen taidekäsityön kehittäminen, sen piirissä työskentelevien kokoaminen ja heidän toimintansa tukeminen sekä ammatillisen kosketuksen ylläpitäminen kotimaassa ja ulkomailla". Tätä aatetta yhdistys on ylläpitänyt koko toimintansa ajan kokoontumalla ja vaihtamalla ajatuksia alan ammattilaisten kanssa sekä järjestämällä näyttelyitä ja tapahtumia.

Työhuoneella työskentelevät taiteilijat ovat yhdistyksen vuokralaisia. Yhdistyksen jäsenet ovat Pot Viaporissa vakituisesti työskenteleviä sekä aikaisemmin työskennelleitä taiteilijoita. Jäseniä yhdistyksessä on tällä hetkellä 17.

Pot Viapori ry:n hallitus 2023 :

• Tiina Tarvainen puheenjohtaja
  • Liisa Ikävalko
  • Saana Murtti
  • Johanna Ojanen
  • Soile Paasonen
  • Pirjo Pesonen

Pot Viapori ry:n jäsenet:

Pot Viapori ry:n ja työhuoneen historiasta kerrotaan kirjoissa "POT VIAPORI 1972-1997" toimittaja Helena Leppänen  (Painorauma oy, Rauma, 1997) sekä Taidekeramiikka Suomessa, päätoimittaja Åsa Hellman (Otava) .

Miten voi hakea jäseneksi?

Työhuoneen vapautuvista paikoista sekä tilapäisistä työskentelymahdollisuuksista voi tiedustella Pot Viaporista: pot@potviapori.fi

Työharjoittelumahdollisuuksia voi tiedustella suoraan taiteilijoilta, yhdistyksenä emme ota harjoittelijoita töihin.